Vrijwillige verkeersregelaars aan het werk – zónder extra bureaucratisch gedoe

Vrijwilligers die bij evenementen het verkeer in goede banen leiden, moeten – na hun opleiding – zónder extra bureaucratisch gedoe aan het werk kunnen. In de huidige situatie stelt de burgemeester de vrijwilligers aan, en ontvangen zij (indien aangesteld voor bepaalde tijd) een pasje. Omdat de aanstelling maximaal 1 jaar geldig is, moet dit allemaal opnieuw zodra de aanstelling is verlopen. Vrijwilligers, organisaties en gemeenten zijn hier allemaal veel tijd en geld mee kwijt. Zulk bureaucratisch gedoe zonder aantoonbare toegevoegde waarde moet tot het verleden behoren. Dit is de conclusie van Actal in het advies over de regeldruk voor evenementenverkeersregelaars.

 

Collegevoorzitter Jan ten Hoopen: “Als een vrijwilliger de opleiding succesvol heeft afgerond, moet het voldoende zijn dat hij in de gemeentelijke evenementenvergunning wordt genoemd. Het is volstrekt onduidelijk of het systeem van gemeentelijke aanstellingen met bijbehorende pasjes daadwerkelijk bijdraagt aan de verkeersveiligheid.”

 

De database van gediplomeerde vrijwilligers die ‘onder de huidige e-learning hangt’ kan worden gehanteerd als het landelijke register van evenementenverkeersregelaars. Jan ten Hoopen: “Door de uniforme opleiding voor iedereen in Nederland, en met het afschaffen van de gemeentelijke aanstellingen en pasjes, zouden vrijwilligers voortaan overal in Nederland actief mogen zijn. Gemeentegrenzen doen er dan niet meer toe. Dit betekent flexibiliteit, zowel voor de organisatoren van evenementen als voor de vrijwilligers.”